Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissieavond Oostzaan

donderdag 9 oktober 2025

19:30 - 22:40
Locatie

Oostzaan - Raadzaal

Voorzitter
R. Blokzijl

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    Besluit

    De voorzitter opent de vergadering om 19.30 uur en heet iedereen welkom.

    6 - OZ Toezeggingen

    Titel
    Onderzoek (kruispunt) herinrichting Kerkstraat
  2. 2

    Besluit

    De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.

  3. 3

    Besluit

    Er waren geen mededelingen.

  4. 4

    Besluit

    Er hebben zich geen sprekers gemeld.

  5. 5

    Dit ondewerp is gegagenderd op verzoek van mevrouw van Brussel.

    Besluit

    De commissie heeft het onderwerp jongerenoverlast besproken. Er zijn diverse vragen gesteld, die door de portefeuillehouder en de ambtelijke ondersteuning zijn beantwoord. Het volledige verloop van de bespreking is terug te zien in de videonotulen.


    Toezegging:
    De portefeuillehouder, de heer Polak, zegt toe een overzicht te verstrekken van het aantal meldingen met betrekking tot jongerenoverlast over de periode van januari 2025 tot heden.

    3 - OZ Schriftelijke vragen

    Onderwerp
    Jongerenoverlast
    Jongerenoverlast

    6 - OZ Toezeggingen

    Titel
    Overzicht meldingen jongerenoverlast ( Jan 2025 - heden )
  6. 6

    Het dagelijks bestuur van OVER-gemeenten heeft ons de Kadernota 2027 OVER-gemeenten ter zienswijze verzonden. Het voorstel is om de bijgevoegde zienswijze in te dienen. De zienswijzeperiode loopt van 4 september t/m 30 oktober 2025. Na de zienswijzeperiode wordt het stuk (met inachtneming van de ingediende zienswijzen) definitief vastgesteld.


    Op 12 oktober 2022 heeft het algemeen bestuur van OVER-gemeenten besloten om de kadernota te focussen op financiële en beleidsmatige kaders, zoals voorgeschreven in artikel 34b van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. Deze kadernota bevat dan ook de kernprincipes die als leidraad zullen dienen bij het opstellen van de Begroting 2027-2029 van OVER-gemeenten.


    Wijzingen ten opzichte van Kadernota 2026
    In de Kadernota 2027 zijn taalkundige verbeteringen doorgevoerd ter verduidelijking van bepaalde punten. De inhoudelijke wijzigingen betreffen punten k, l en m

    Voorgesteld besluit

    Een zienswijze af te geven over de Kadernota 2027 OVER-gemeenten, zoals verwoord in bijgevoegde conceptbrief

    Besluit

    De commissie besluit te adviseren dit punt als bespreekpunt op te voeren op de raadsagenda van 16 oktober 2025.

  7. 7

    Voorgesteld wordt om kennis te nemen van de concept 1e Begrotingswijziging 2025 van Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zaanstreek-Waterland (GGDZW). Daarnaast wordt voorgesteld om de GGDZW te berichten (zie bijgevoegde brief) dat in de concept 1e Begrotingswijziging geen aanleiding wordt gezien om een zienswijze in te dienen.


    Met de 1e Begrotingswijziging 2025 verwerkt de GGDZW de verschuiving van de Plustaken naar de Basistaken, de vertraging van Samen Sterker, de ontwikkeling van een Digitaal Dossier van de Jeugdgezondheidszorg, de aanpassing van de loonindex 2025 en de verschuiving van de primaire taak JGZ naar Overhead.


    Voor onze gemeente leidt dit tot een verhoging van onze bijdrage voor 2025 met een bedrag van € 2.170,-. Deze verhoging kan worden gedekt binnen de bestaande budgetten van Volksgezondheid.

    Besluit

    De commissie heeft de conceptzienswijze van de gemeente Oostzaan op de 1e begrotingswijziging 2026 van de GGD Zaanstreek-Waterland besproken. Er zijn enkele verduidelijkende vragen gesteld, die door de portefeuillehouder zijn beantwoord.


    Toezegging:
    De portefeuillehouder, de heer Taams, zegt toe de planning van de uitvoering van de verbouwing aan de raad toe te doen komen.


    Besluit:
    De commissie besluit te adviseren dit punt als bespreekpunt op te voeren op de raadsagenda van 16 oktober 2025.

    6 - OZ Toezeggingen

    Titel
    Planning uitvoering verbouwing
  8. 8

    De verordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht Oostzaan is in 2020 vastgesteld door de raad. De wettelijke grondslag voor deze verordening was het artikel 5.6 eerste lid van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Met de inwerkingtreding van de omgevingswet dient de verordening aangepast te worden aan de huidig geldende wet- en regelgeving, de Omgevingswet. De nieuwe verordening heet: Verordening uitvoering en handhaving omgevingsrecht gemeente Oostzaan 2025

    Voorgesteld besluit

    1. De verordening te actualiseren door technische aanpassingen door te voeren om de juridische basis van de verordening te baseren op de Omgevingswet.
    2. De uitvoering en handhavingsverordening:“Verordening uitvoering en handhaving omgevingsrecht gemeente Oostzaan 2025”vast te stellen (B1);
    3. De Verordening: “Verordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht Oostzaan 2020” in te trekken.

    Besluit

    De commissie besluit te adviseren dit punt als hamerstuk op te voeren op de raadsagenda van 16 oktober 2025.

  9. 9

    De raad stelt het Mobiliteitsplan 2025 vast inclusief de Reactienota. Dit document geeft richting aan op te stellen beleid alsmede aan concrete projecten die op de korte en langere termijn nodig zijn voor op het gebied van mobiliteit, verkeersveiligheid, leefbaarheid en doorstroming. Deze aspecten zijn tevens belangrijk bij de ruimtelijke opgaven die Oostzaan heeft de komende jaren.

    Voorgesteld besluit

    1. De mobiliteits- en ruimtelijke opgaven in Oostzaan in samenhang te bezien en daarvoor als instrument;
    2. Het mobiliteitsplan Oostzaan 2025 vast te stellen;
    Via een programmatische aanpak het mobiliteitsprogramma tweejaarlijks te monitoren en waar nodig bij te sturen.

    Besluit

    De commissie heeft het Mobiliteitsprogramma 2025 besproken. Daarbij is stilgestaan bij diverse thema’s binnen het gemeentelijk mobiliteitsbeleid, waaronder:
    • de inrichting van de 30 km/u-zones en de mogelijkheden voor handhaving;
    • de verkeersveiligheid rondom scholen en de positie van langzaam verkeer;
    • de proef met deelauto’s en de communicatie richting inwoners;
    • de parkeersituatie en de gevolgen van nieuwbouwprojecten voor de parkeerdruk;
    • de betrouwbaarheid van de busverbindingen in het dorp;
    • de plaatsing en spreiding van elektrische oplaadpalen.


    De portefeuillehouder heeft de vragen beantwoord en aangegeven dat deze aandachtspunten worden meegenomen bij de uitwerking van het Mobiliteitsprogramma 2025, in afstemming met de Vervoerregio Amsterdam, scholen en andere betrokken partners.


    Toezegging:
    De portefeuillehouder, de heer Nijssen, zegt toe de raad te voorzien van het onderzoek dat enkele jaren geleden is uitgevoerd bij de herinrichting van de Kerkstraat.


    Besluit:
    De commissie besluit te adviseren dit punt als bespreekpunt op te voeren op de raadsagenda van 16 oktober 2025.

  10. 9

    Besluit

    De voorzitter sluit de vergadering om 22:40 uur.