Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering Oostzaan

donderdag 6 februari 2025

19:30 - 21:43
Locatie

Oostzaan - Raadzaal

Voorzitter
M.D. Polak
Toelichting

Dit is een voorlopige agenda.

Agendapunten

  1. 1
    Opening - 19:30
  2. 2
    Vaststellen agenda - 19:31
  3. 3
    Mededelingen - 19:32
  4. 4
    Vaststellen besluitenlijsten - 19:37
  5. 6

    De D66-fractie heeft Stijn Koeman als fractieassistent voorgedragen. Hij zal worden benoemd door het afleggen van de verklaring en belofte in handen van de burgemeester.
    De voorzitter stelt voor een commissie voor de geloofsbrieven in te stellen bestaande uit de heer Alblas, mevrouw Stroo en mevrouw Gunzel.

  6. 7

  7. 8

  8. 9

  9. 10
    HAMERSTUKKEN - 19:47
  10. 10.a

    Voorgesteld besluit

    1. De adviescommissie Ruimtelijke kwaliteit uit te breiden vier naar vijf leden
    door de secretaris te benoemen tot lid van de commissie.
    2. Artikel 4 lid 1 van de Verordening hierop aan te passen en de nieuwe
    Verordening Adviescommmissie Ruimtelijk Kwaliteit Oostzaan 2025
    vast te stellen
    3. Conform de Verordening de volgende leden te benoemen voor de commissie
    Ruimtelijke Kwaliteit:
    a. Ir. Hanneke Kijne, landschapsarchitect en voorzitter van de commissie
    b. Ir. Arné Peeters, restauratiearchitect en lid van de commissie
    c. Ir. Egon Kuchlein, architect en lid van de commissie
    d. Sander van Alphen MA, erfgoeddeskundige en secretaris-lid van de
    commissie
    4. Als uitzondering op het overgangsrecht, benoemd in artikel 16 lid 1
    (verordening adviescommissie Ruimtelijke kwaliteit) de heer Ir. Bart Duvekot,
    architect en lid van de commissie, te benoemen
    5. De leden te benoemen voor een periode van 4 jaar, tot 1 januari 2028.

  11. 10.b

    Voorgesteld besluit

    1. kennis te nemen van de Kadernota 2026-2030 van de GR Cocensus;
    2. geen zienswijze in te dienen, zoals verwoord in bijgevoegde conceptbrief.
  12. 10.c

    Voorgesteld besluit

    Een zienswijze af te geven over de Kadernota 2026 van OVER-gemeenten, zoals verwoord in bijgevoegde conceptbrief. Hierin staat dat wij instemmen met de uitgangspunten kaders, maar wel benadrukken dat we verwachten dat eventuele maatregelen uit het project Duurzaam begrotingsevenwicht, welke invloed hebben op de Begroting 2026 OVER-gemeenten, zorgvuldig worden overwogen, onderbouwd en afgestemd met de deelnemende gemeenten.

  13. 11
    BESPREEKSTUKKEN
  14. 13

    Voorgesteld besluit

    1. Het college van B&W opdracht te geven om regels op te stellen voor de invoering van een zelfbewoningsplicht en een anti-speculatiebeding, die van toepassing zijn op nieuwbouwprojecten waarvoor op het moment van vaststelling van dit raadsvoorstel nog geen anterieure overeenkomst is ondertekend.
    2. Geen opkoopbescherming in te voeren in de gemeente Oostzaan, gezien de beperkte juridische haalbaarheid en het gebrek aan noodzaak in de huidige situatie.

  15. 14

    Voorgesteld besluit

    · De bestuurlijke agenda voor de Planning & Control-cyclus 2025 (de P&C Agenda 2025) vast te stellen.
    · In te stemmen met het voorstel dat de P&C Agenda vanaf 2026 als raadsbericht ter informatie aan te bieden aan de raad en wijzigingen hierin via de LTA te melden.

  16. 15
    Moties vreemd
  17. 15.M.01

    5 - OZ Moties

    Onderwerp
    Nieuwjaarsreceptie
  18. 16
    Sluiting - 21:42