- Locatie
Starleafvergadering
- Voorzitter
- M.W. Jaeger
- Toelichting
-
Dit is een voorlopige agenda.
Het is NIET mogelijk om bij de vergadering aanwezig te zijn in verband met de maatregelen omtrent het coronavirus. De vergadering is live via onderstaande link te volgen en later terug te zien op de website. http://ris2.ibabs.eu/Oostzaan
- Agenda documenten
Uitzending
Agendapunten
-
1.aOpening
-
1.bQuorum en loting
-
1.c
Bijlagen
-
2
Besluit
Er is een motie vreemd aan de orde van de dag ingediend (mov 21M14 D66 CDA). Besloten wordt deze te behandelen als agendapunt 21a. Op voorstel van de heer Julius wordt besloten om agendapunt 3 (besloten bespreking van handhaving) te behandelen aan het eind van de vergadering. De agenda is aldus gewijzigd vastgesteld.
-
3
In beslotenheid wordt de raad bijgepraat over handhaving.
-
4Mededelingen
-
5
Commissieavond 12 april 2021
Raad 19 april 20201Bijlagen
Besluit
De besluitenlijsten zijn ongewijzigd vastgesteld.
-
6
week 15 tot en met 20
Bijlagen
Besluit
De lijsten zijn ongewijzigd vastgesteld.
-
7
Bijlagen
Besluit
De lijst toezeggingen wordt met aantekening van de stand van zaken betreffende toezegging 29 vastgesteld.
-
8
Bijlagen
Besluit
De lijst schriftelijke vragen wordt met aantekening van de mondelinge beantwoording van de schriftelijke vragen 21-35 van PvdA Coronaregels KunstGreep vastgesteld.
-
9
Bijlagen
Besluit
Motie vreemd 20M02 cultureel erfgoed is beantwoord en wordt van de lijst afgevoerd als zijnde afgehandeld.
De lijst wordt aldus gewijzigd vastgesteld. -
10
Een geactualiseerde versie van de bestuurlijke planning komt in de raadsvergadering van 5 juli 2021 aan de orde.
-
11
Bijlagen
Besluit
- het Voorjaarsbericht 2021 vast te stellen, inclusief de hierin opgenomen begrotingswijziging;
- de volgende bedragen te onttrekken uit de volgende reserves:
- Reserve veiligheid, bedrag € 18.000;
- Reserve duurzaamheid, bedrag € 12.650;
- Reserve sociaal domein, bedrag € 30.756;
- Algemene Reserve, het saldo van het voorjaarsbericht € 153.382,-.
zonder hoofdelijke stemming aangenomen
-
12
Bijlagen
Besluit
met ingang van 28 mei 2021 de ontheffing van het vereiste van ingezetenschap van wethouder N.H.W. Bonenkamp met één jaar te verlengen tot 28 mei 2022
zonder hoofdelijke stemming aangenomen
-
13
Bijlagen
Besluit
met terugwerkende kracht met ingang van 1 januari 2021 de tijdsbestedingsnorm van wethouder N.H.W. Bonenkamp te verhogen van 0,5 fte naar 0,7 fte tot het einde van de huidige raadsperiode
zonder hoofdelijke stemming aangenomen
-
14
Bijlagen
Besluit
- in te stemmen met het Wob-besluit;
- de documenten zoals staande in de bijlage van het Wob-besluit, opgenomen in de bijlage van het raadsvoorstel, openbaar te maken op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob), met inachtneming van artikel 10 en 11, eerste lid, van de Wobzonder hoofdelijke stemming aangenomen
-
15
Bijlagen
Besluit
Voorgesteld besluit:
1.
In te stemmen met de RES 1.0 NHZ (zie bijlage 1) als resultaat uit het regionale RES-proces. Met als belangrijkste punten:
a) De ambitie van de regio Noord-Holland Zuid van 2,7 TWh als uitgangspunt te hanteren voor opwek in 2030 in de regio Noord-Holland Zuid, en daarmee bij te dragen aan de landelijke opgave van 35 TWh hernieuwbare energie in 2030.
b) De kaart met globale zoekgebieden voor opwek van grootschalige wind- en zonne-energie daarvoor als uitgangspunt te hanteren;
2.
De uitkomsten van de RES 1.0, die effect hebben op gemeente Oostzaan, mee te nemen bij de uitwerking van de uitvoeringsinstrumenten voor omgevingsbeleid.De besluitvorming betreffende amendement 21A15 (en de overige besluitvorming) is verschoven naar de volgende (normale) raadsvergadering op 28 juni 2021 omdat de stemmen staakten (6 voor, 6 tegen).
-
16
Amendement 21A18 GL is ingetrokken.
Amendement 21A14 D66 CDA is verworpen met 3 stemmen voor (CDA,D66) en 9 stemmen tegen.Bijlagen
Besluit
de bijgaande transitievisie warmte gemeente Oostzaan vast te stellen.
aangenomen met 11 stemmen voor en 1 stem tegen (D66)
2 - OZ Ingekomen stukken
Afzender College 4 - OZ Amendementen
Titel Amendement 21A14 D66 CDA RV 21/27 Transitievisie Warmte Oostzaan Amendement 21A18 GL RV 21-27 Transitievisie Warmte Oostzaan 6 - OZ Toezeggingen
Titel stappenplan 1e wijk -
17
Bijlagen
Besluit
kennis te nemen van de voorlopige jaarrekening 2020 van Cocensus met bijbehorende stukken
zonder hoofdelijke stemming aangenomen
-
18
Amendement 21A17 GL is aangenomen met 11 stemmen voor en 1 stem tegen (D66)
Bijlagen
Besluit
- kennis te nemen van de begroting 2022 en meerjarenperspectief 2023-2026 met bijbehorende stukken;
- geen zienswijze in te dienen op de begroting 2022 Cocensus (en de coneptbrief bijlage B2 niet te versturen).
geamendeerd aangenomen zonder hoofdelijke stemming
2 - OZ Ingekomen stukken
Afzender College 4 - OZ Amendementen
Titel Amendement 21A17 GL rv 21 30 Begroting 2022 Cocensus -
19
Bijlagen
Besluit
- kennis te nemen van de jaarrekening 2020 VrZW;
- met instemming kennis te nemen van de begroting 2022 VrZW, het Beleidsplan VrZW 2021-2024 en het Regionaal Risicoprofiel VrZW 2021-2024, daarop geen nadere zienswijze in te dienen en het college opdracht te geven bijgaande brief met registratienummer 689355 aan het bestuur van VrZW te versturen
zonder hoofdelijke stemming aangenomen
-
20
Amendement 21A19 VVD (Stokvis)
De volgende tekst in het besluit in beslispunt 1.h te laten vervallen:
“Indien geen sprake is van unanimiteit worden besluiten voorgelegd aan de Raad”
en te vervangen door:
“Het projectteam opdracht te geven met een voorstel te komen hoe er omgegaan wordt in situaties waarin geen unanimiteit is binnen het projectteam.”
en
Amendement 21A20 VVD (Baaten)
In de tekst in het besluit in beslispunt 1 letter g de laatste drie woorden te schrappen.
["over het proces"]
zijn beiden zonder hoofdelijke stemming aangenomen.
Bijlagen
Besluit
- een werkgroep in te stellen genaamd Projectteam bestuurlijke toekomst Oostzaan, waarvoor het volgende wordt bepaald:
a. het doel van het projectteam is het proces voor de verkenning bestuurlijke toekomst Oostzaan zoals besloten in het raadsbesluit RV 21/32 nader in te vullen en te begeleiden;
b. het projectteam heeft de opdracht om het proces zo in te richten dat voor de aanvang van de nieuwe raadsperiode in 2022 een eerste concept voor een raadsvoorstel bestuurlijke toekomst gereed is;
c. voor de samenstelling van het projectteam geldt:
i. in het projectteam kunnen raadsleden en fractieassistenten zitting hebben;
ii. elke fractie kan een lid en een plaatsvervanger naar het projectteam afvaardigen;
iii. het projectteam benoemd uit haar midden een voorzitter;
d. het projectteam wordt uitgebreid met een adviseur / ambtelijk ondersteuner, die als ambtelijke projectleider bestuurlijke toekomst wordt toegevoegd aan de griffie en gedurende het hele proces inclusief afhandeling na de installatie van de nieuwe Raad actief is, om de organisatie, contiuniteit, transparantie en advisering rond het proces van bestuurlijke toekomst te faciliteren en te waarborgen;
e. het projectteam bestuurlijke toekomst stelt de projectleider aan na consultatie met de Raad;
f. het projectteam komt zo snel mogelijk met een projectplan naar de raad in een raadsvoorstel voor de raad van 5 juli 2021;
g. het projectteam heeft het mandaat van de raad om binnen de in het projectplan beschreven kaders te handelen en besluiten te nemen;
h. het projectteam streeft naar in het projectteam unaniem gedragen voorstellen, maar kan in een voorstel een alternatieve zienswijze vermelden. Het projectteam krijgt de opdracht met een voorstel te komen hoe er omgegaan wordt in situaties waarin geen unanimiteit is binnen het projectteam;
i. het projectteam beheert en besluit over het door de Raad vastgestelde budget voor het proces bestuurlijke toekomst;
j. het projectteam rapporteert de voortgang van de verkenning elke raadsvergadering aan de raad, en zoveel vaker als het projectteam nuttig acht;
k. in het projectplan (zie f.) wordt in ieder geval opgenomen:
i. de eigen werkwijze, waaronder de plaats en frequentie van bijeenkomen;
ii. uitgewerkte processtappen, mijlpalen, en momenten waarop het projectteam met (tussen)voorstellen naar de raad komt;
iii. mogelijke deelprojecten met eigen gedefinieerde eindtermen;
iv. benodigd budget;
l. het projectteam komt met een nader voorstel naar de raad:
i. wanneer de opdracht (zie b.) niet gehaald kan worden of het vermoeden daarvoor bestaat,
ii. wanneer het projectteam om andere redenen van mening is dat de opdracht aanpassing behoeft;
iii. wanneer het projectteam aanpassing van het projectplan (of onderdelen daarvan zoals het budget) nodig acht, - in de werkgroep Projectteam bestuurlijke toekomst Oostzaan zitten de volgende leden:
a. de heer Alblas (VVD);
b. mevrouw Van Dansik (GroenLinks);
c. de heer Flens (CDA);
d. de heer Julius (D66);
e. de heer Taams (PvdA),
en de volgende plaatsvervangende leden in geval een lid niet (bij besluitvorming) aanwezig kan zijn dan wel niet in staat is een bijdrage te leveren:
f. wordt nog nader ingevuld (VVD) *);
g. wordt nog nader ingevuld (GroenLinks);
h. mevrouw Visser (CDA);
i. de heer Ruijter (D66);
j. de heer Aan (PvdA),
*) de heer Baaten of Abbring
geamendeerd zonder hoofdelijke stemming aangenomen
4 - OZ Amendementen
Titel Amendement 21A19 VVD RV 21A39 letter h tweede volzin vervallen Amendement 21A20 VVD RV 21A39 3 woorden - een werkgroep in te stellen genaamd Projectteam bestuurlijke toekomst Oostzaan, waarvoor het volgende wordt bepaald:
-
21
Wanneer moties vreemd aan de orde van de dag worden ingediend worden deze aan het eind van de vergadering behandeld.
Een motie vreemd aan de orde van de dag is een uitspraak van de gemeenteraad over een onderwerp dat niet op de agenda van de gemeenteraad staat. Vaak is dit een opdracht van de gemeenteraad aan het college van burgemeester en wethouders. Een of meerdere raadsleden stellen zo’n motie voor. De indieners lichten hun voorstel toe, het college geeft aan wat zij ervan vindt. De gemeenteraad discussieert kort over het voorstel en stemt dan vervolgens over de vraag of de opdracht ook daadwerkelijk aan het college gegeven zal worden. -
21.a
Besluit
Draagt de Oostzaanse leden van het Algemeen Bestuur van OVER-gemeenten op om in het Algemeen Bestuur te bewerkstelligen dat:
• Actief invulling wordt gegeven aan de informatieplicht van het Algemeen Bestuur door ongevraagd alle inlichtingen te verstrekken die voor een juiste beoordeling van het door het Algemeen Bestuur van OVER-gemeenten gevoerde en te voeren beleid nodig zijn;
• Onverkort uitvoering wordt gegeven aan artikel 34b uit de Wet Gemeenschappelijke Regelingen;
• Onverkort uitvoering wordt gegeven aan het met algemene stemmen door de Raad aangenomen raadsvoorstel 20/13;
• Tijdig en openbaar de agenda’s van de vergaderingen van het Algemeen Bestuur worden gepubliceerdzonder hoofdelijke stemming aangenomen
5 - OZ Moties
Onderwerp Motie vreemd 21M14 D66 CDA Informatie- en Verantwoordingsplicht Algemeen Bestuur OVER-gemeenten -
22
Bijlagen
-
23
Loco-burgemeester Rosemarijn Dral neemt de ambtsketen in ontvangst van burgemeester Wimar Jaeger.
-
24
Mevrouw Van der Pol-Gase sluit de vergadering om 22:55 uur.